Arkiv for april 2009

Bilen er ferdig!

torsdag 30. april 2009

Etter sammenhengende 45 timer med motorbygging er den nye motoren FERDIG og resultatet ble bedre enn noen sinne! Motoren drar til 9000 rpm med bedre drag enn tidligere.

Det som skjedde med den gammle motoren var at på luftfilterboksen sitter det noen små platemuttere, en av disse hadde løsnet og blitt med inn i innsuget. Dette medførte i at toppen ble bulkete og ubrukbar.  RS-Motor v/Robert Skaugerud har nå på 45 timer totalrestaurert hele blokka, frest stempler, portet og planet topp og fått alt på en meget proffesjonel måte fått alt sammen igjen.

Det ser nå ut for at vi får sjekket inn og kommet på teknisk i morgen uten noen store tidsproblemer.

Vi får håpe og tro at all uflaks har snudd til flaks og tro at det ikke blir noe tull denne helga.

Må på vegne av teamet igjen få lov til å takke RS-Motor på Gjøvik for all hjelp disse snaue to døgnene! Det Robert her har utført er håndtverk og service på en meget proffesjonell måte! Stor takk til Robert Skaugerud!

 

-Hans Morten-

Under tidspress…

onsdag 29. april 2009

Nå har vi skrudd så og si i ett strekk siden går og vi kjører skift nå for å bli ferdige. Montering har begynt og uten problemer skal vi rekke det. Undertegnende skal nå få seg noen timers søvn før morgendagens innspurt og forhåpentligvis avreise… Vi krysser alt som kan krysses :)

Morten

Murphys lov slo til, Robert Skaugerud ordner opp..

onsdag 29. april 2009

«Bagateller» gjenstod på Gulf-Escorten før Rally Sørland som justering av tenning og litt enkel live-mapping da det værst tenkelige kunne skje. Vann i en sylinder…..

Toppen ble i all hast revet av og det ble fort fastslått av katastrofen var ett faktum. En, hvis ikke fler, muttere hadde havnet i innsuget og blitt med inn i forbrenningskammeret og dermed ble det trangt i ett alt overfylt kammer som resulterte i skakk topp, skeive ventiler osv osv… Vi befant oss nå hos RS Motor på Gjøvik hvor bestemmelsen ble tatt om at vi skal kjøre til helgen samme pokker.

I kveld har vi da rukket å hente den andre motoren vi har stående, ta motoren i bilen ut, pelle begge i småbiter og planlegging rundt bygging av en ny motor begynt.  Deler og maskiner står egentlig klare, det står bare på tid…

Opptadering følger i morgen. VI TAKKER OG BUKKER PÅ VÅRE KNÆR FOR UMIDDELBAR OG PROFFESJONELL HJELP FRA RS MOTOR PÅ UTROLIG KORT VARSEL! Håper vi klarer å  dra i land dette…

Morten

søndag 26. april 2009

Da ser det ut til at besøkende kan komme med kommentarer i «bloggen» vår!

-Hans Morten-

Du skal holde hviledagen hellig…

søndag 26. april 2009

«Du skal holde hviledagen hellig» sa en gang en oppdiktet mann..  I verkstedet i dag har det pågått mange aktiviteter og mange oppgaver har blitt utført i forskjellige nivåer av tempo.  Gulf-Escorten har fått ny og større oljekjøler grunnet høy oljetempratur og slanger til denne skal Edvall ordne i løpet av kort tid. Ellers er det hovedsakelig småplukk som står igjen før avreise til Sørlandet  på torsdag. Men det er kun noen korte dager igjen og vi har mer enn nok å gjøre.

Ellers i helgen har vi tatt inn og ut girkasse for å bytte clutch i en BMW Alpina B10 opptil flere ganger for å prøve å bytte deler helt til ulydene blir borte :)

Menn, unge som gamle, kjerringer og unger (helt ned i 2års alderen) har også blitt satt til å plukke stein fra skråninger og jordet i dag for å forskjønne de utvendige områdene rundt hus og verksted.

En lang søndag ( og helg) for de fleste av de involverte i Team Haugerud Motorsport men vi kommer tilbake i morgen for nye oppgaver og klargjøring for avreise til Sørlandet :)

Morten

Høneblund

lørdag 25. april 2009

240420090551

Gulf MK1′ern

fredag 24. april 2009

På torsdag ble bilen testkjørt til Rally Sørlandet. Motor fungerer bra men ulyder fra venstre fremhjul. Dette viste seg senere og være slitent tårnlager. Bilen var også noe myk så fjærer må byttes.

-Hans Morten-

Prosjekt Crosser

fredag 24. april 2009

Det var en dag tidlig i påsken, sola sto høyt, smeltevannet rant, fuglene sang og det var rene idyllen på Hagerud…. Dette var vi lykkelig uvitende om, for vi sto på hue nedi en gammal ford… innhylla i røyk fra sveising og vinkelsliper med rabiate unger løpende rundt beina. Det var først da undertegnede skulle ut å avtre på naturens vegne vi ble klar over at våren virkelig var kommet. Mens vannlating pågikk så jeg noe gult under snø’n… siden det var enn sånn fin vårdag antok jeg at hestehoven var på tur opp fra vinterdvale. I ettertid ser jeg at dette var en noe optimistisk tanke da det på det tidspunktet lå en meter snø på utsida av låven…. Etter som dagen gikk og sola gjorde sitt ble det åpenbart at dette måtte være enten en allerhelvetes diger jævel av en hestehov… eller muligens noe helt annet . Noen hissige spadetak avgjorde raskt at dette enten dreide seg om en hestehov med totaktsmotor eller en gammal crosser som noen hadde etterlatt i løpet av høsten eller vinter’n. Crosser’n ble tatt med inn i varmen, beskua med barnslige glimt i øyet og varme minner om bakhjulskjøring og knekte armer pirra i bakhue. Etter noen startforsøk ble det klart at crosser’n hadde mista kompresjonen sin i løpet av vinter’n. Siden ingen av oss var i stand til å finne spor etter etterlatt komp i snøhaugen, ble’n nedplukka i atomer i løpet av noen minutter, diagnose ble stillt da vi så restene av det som en gang hadde vært et skinnende blankt stempel… som nå bare var et krater.

Vel-vel… nå har det gått snart 3 uker, ingen har knekt armen og naboene er fortsatt blide så det er helt åpenbart at no crosser-kjøring har det enda ikke blitt… noen av oss har fortsatt stor tro på oppstart og kjøreglede… Vi holdere dere oppdatert!

-Arnfinn-

Rally sørlandet

torsdag 23. april 2009

Har planlagt å kjøre rally sørlandet. Desverre uten ny motor.

Planlagt avreise er Torsdag 30 april.

-Hans Morten-

Mk2′ern

torsdag 23. april 2009

I løpet av noen helger å altfor mye mat har vi kommet langt på 2′ern. Originale hjulhus er byttet til større, ny brannvegg er installert, bakaksling er montert og forstilling er montert.

Konklusjon: bilen kommer til å bli LAV!

-Hans Morten-